Rectordebat #UGentkiest

Midden april (19 tot 21 april) vindt de eerste stemronde plaats aan de Universiteit Gent om een opvolger voor rector Anne de Paepe en vice-rector Freddy Mortier aan te duiden. Nieuw aan deze verkiezingen is enerzijds dat er opgekomen wordt in duo’s waarvan de kandidaten van een verschillend geslacht zijn en dat tevens alle personeelsleden en studenten zullen mogen stemmen. Om iedereen goed te informeren, hebben Schamper, de Gentse Studentenraad, het UGent AAP/WP-overleg en de ATP-raad de handen in elkaar geslagen om een rectordebat te organiseren met de kandidaat duo’s op donderdagavond 30 maart. De kandidaten zullen kort hun programma voorstellen waarna ze verschillende vragen zullen beantwoorden die opgesteld werden van zowel studenten, personeelsleden als prominenten (bv. burgemeester Daniël Termont,…). Ook aanwezigen zullen bovendien de mogelijkheid hebben om vragen te stellen, zodat iedereen de kans heeft om de toekomstige rector aan de tand te voelen.

Twee duo’s hebben zich gemeld om de universiteit te leiden. Het eerste duo is Rik Van de Walle (kandidaat rector) en Mieke Van Herreweghe (kandidaat vice-rector). Het tweede duo is Guido Van Huylenbroeck (kandidaat rector) en Sarah De Saeger (kandidaat vice-rector). De moderator van dienst is Jelle Heyvaert, oud-voorzitter van de Gentse Studentenraad.

Het debat begint om 20 uur in het UFO, auditorium Leon de Meyer (Sint-Pietersnieuwstraat 33 9000 Gent). Iedereen is van harte uitgenodigd op dit debat.